Kunstuitleen HA-15 Harlingen

Al vanaf € 5,50 per maand heeft u een kunstwerk in huis.

Kunstwerk van de maand september 2017

Stichting Kunstuitleen HA-15: Kunstwerk van de Maand september 2017

Joanne Zegers kiest een foto van Marja Driessens-Diessel, getiteld “Zomers eten”, als kunstwerk van de maand september 2017.

Joanna Zegers over haar keuze:

“Oké, dit lijkt een foto. Is fotografie kunst dan? Een foto is snel genomen en bevat veel toeval. Is het dan nog wel kunst?Kan een schilderij ook niet snel zijn gemaakt en veel toeval bevatten? Ja, zeker wel! Dus ik neem maar gewoon aan dat het kunst is en dat die vraag verder niet zo interessant is.Misschien is het interessanter om vast te stellen wat ik zie en ik zie veel ondanks de eenvoud van het beeld! 

Ik zie veel kleur, maar alles in één variatie: geel, bruin, zwart en alles daar tussenin. En ja, een beetje grijs en wit. Wat doet al dat geel met mij? Ik krijg een gevoel alsof de zon alles heeft opgewarmd en nu ondergaat. Dat ondergaan zie ik aan de lage schaduw onderaan de afbeelding en de rode kleuren verstopt in de rand van de schaduwen. Dat het schaduwen lijken komt doordat ze vaag zijn (op lijken te lossen aan de grens). Het wijst naar een moment van de dag dat het gouden uur wordt genoemd, althans dat denk ik! 

En wat zijn dat voor vormen? Het lijken schaduwen van mensen, of is het er één? Als ik langer kijk denk ik dat het één figuur is kijkend op een menukaart, maar het kijken op de kaart voelt voor mij als een bijzaak: de figuur is alleen op zoek in die alles omvattende gloed van het licht. Niets is helemaal te zien: de vormen niet, de zogenaamde menukaarten niet, en die ‘rare’ lijnen op links niet. Het enige dat houvast biedt in de compositie is de kleur en het lijnenspel. Alles heeft een bepaalde strakheid behalve de menselijke figuur. En die figuur is samen met de donkere balk tussen de rechthoeken rechts het donkerste in het beeld. Zijn die vormen verbonden? Wat is nu voor en achter? Is het niet gewoon stiekem een landschap met lage horizon, maar de verticale lijnen weerspreken dat beeld en geeft meer het effect van een muur. Zo kan ik nog wel even doorgaan, want ik krijg zoveel gedachten (en ook de verhalen beginnen te komen…waar zoekt de figuur dan naar?…) als ik langer naar dit beeld kijk! Dat is voor mij nu kunst….”

Marja Driessens-Diessel uit Pingjum (www.ddfoto.nl) heeft haar eigen (foto)grafische stijl ontwikkeld. Ze ging ondermeer in de leer bij  fotografen als Valda Bailey, Doug Chinnery en Diana Bokje. Van lijnen en vlakken van moderne architectuur werden de beelden steeds abstracter en gelaagder. Schimmen, schaduw- en spiegelbeelden spelen een belangrijke rol in haar werk. Sinds een paar jaar waagt zij zich ook aan het maken van ‘eigen werelden’ door middel van Intentional Camera Movement, double exposure en Photoshop. Zij heeft diverse prijzen voor haar werk gekregen, waaronder de gouden medaille van de FIAP World Cup en de Woerdense fotografenprijs. In juni won zij de KEIK 2017 Camera Award; volgens het juryrapport ‘vertoont het werk een zachtheid die je gewoonlijk met een schilderij associeert’.