Kunstuitleen HA-15 Harlingen

Al vanaf € 5,50 per maand heeft u een kunstwerk in huis.

Kunstwerk van de Maand november 2017

Tanja van Abbema kiest een kunstwerk van Peter Verzendaal, getiteld “Metal Dog”, als kunstwerk van de maand november 2017.

Tanja:

“Peter Verzendaal heeft een goed oog voor composities, ik ken vooral zijn landschappen die ruimte en eenvoud uitstralen. Dit is een foto van een detail en dat inspireert mij. Vooral omdat ik hou van deze kleuren; blauwen, grijzen maar ook wit en bruin en alles er tussenin. Het zijn de kleuren van een stuk zink of lood misschien op de schroothoop, waar de tijd en het weer een heel verhaal op hebben gemaakt. Het zorgt ervoor dat ik kan blijven kijken naar alle tinten, structuren, lijnen en vormen en daar mijn eigen verhaal bij kan maken. Eigenlijk vind ik het jammer dat deze foto de titel Metal Dog heeft, daardoor ga ik vooral de hond zoeken en natuurlijk zien, terwijl het uitnodigt om mijn verbeelding zijn gang te laten gaan en rond te dwalen in ruige verlaten landschappen. De foto is 30×45, het lijkt me heel bijzonder om het op een veel groter formaat te ervaren.”

Peter Verzendaal (Den Haag, 1961 ) is een in Friesland wonende cameraman/fotograaf. Na zijn studie aan de Nederlandse film- en televisie academie was hij gedurende een aantal jaren werkzaam als cameraman voor film en televisieproducties. Vanaf 2005 concentreert hij zich op het medium fotografie. Vanuit zijn atelier in Menaldum werkt hij aan opdrachten en vrij werk. De foto’s van Peter Verzendaal kenmerken zich door intensief kleurgebruik en sterke composities.
De kleurenfoto’s zijn niet gemanipuleerd in Photoshop of andere software. De kleuren worden weergegeven op natuurlijke wijze, zoals deze in de werkelijkheid zijn aangetroffen. In 2009 verscheen het boek ‘Havensporen’, in samenwerking met fotograaf James van Leuven. Hierin toont Peter Verzendaal vergeten elementen in havengebieden langs de Noordzeekust.

Toeval, vergankelijkheid en schijnbare vergetelheid zijn terugkerende thema’s in zijn werk. Zelf zegt hij hierover dat hij een sterke voorkeur heeft voor het maken van beelden van ogenschijnlijk insignificante objecten die binnen het fotografisch kader een grote schoonheid tonen.